Crearea unui spatiu aerian european unificat este un proces ce inregistreaza mari intarzieri, iar oficialii Uniunii Europene iau in considerare sanctiuni pentru a forta tarile membre sa adere la reguli, a anuntat comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas, joi, in Cipru.
Desi UE a desfiintat granitele si controlul pasapoartelor in mare parte a continentului, controlul spatiului aerian ramane fragmentat intre natiuni, scrie Reuters.
"Am ramas mult in urma ambitiilor noastre initiale. Dupa mai bine de 10 ani, miezul problemei ramane acelasi", a spus Kallas la Limassol. "In acest moment, se pare ca va fi nevoie de sanctiuni", a avertizat acesta.
Planul UE Single European Sky II intentioneaza reducerea celor 27 de spatii aeriene nationale in noua blocuri regionale pana in luna decembrie, cu scopul ultim de a obtine un singur sitem de control al spatiului aerian.
Insa tarile nu au desfiintat suficient de rapid monopolurile nationale in traficul aerian pentru a forma blocurile regionale si UE ar putea lansa o investigatie cu scopul sanctionarii tarilor care nu respecta intelegerea.
Comisia poate forta statele membre sa respecte legea europeana printr-o procedura numita "infringement", care incepe printr-o cerere oficiala si poate ajunge pana la proces la Curtea Europeana si amenzi.
Potrivit Comisiei Europene, controlul pe 27 de bucati de spatiu aerian european conduce la costuri suplimentare de pana la 5 miliarde de euro pe an, costuri suportate de pasageri. Controlul aerian reprezinta 6-12% din costul unui bilet de avion.
UE, asadar, mai are mult "pana la preturile din SUA... care deja controleaza aceeasi suprafata de spatiu aerian cu trafic mai mare la mai bine de jumatate din costuri", a explicat Kallas.
Mai mult, implementarea deplina a controlului aerian unic ar tr