Criza economica din ultimii trei ani a subliniat deficientele sistemului fiscal din Romania, iar reforma totala a taxelor si impozitelor a devenit un punct important in programele partidelor din intreg spectrul politic.
Inventarea unor noi impozite sau cresterea nivelului celor existente nu se numara printre metodele recomandate de specialisti, in contextul in care in Romania se platesc deja printre cele mai mari impozite din lume fara rezultate pe masura la nivelul incasarilor statului.
Astfel, impozitarea muncii trece de 45%, impozitul pe venit este de 16%, taxa pe valoare adaugata de 24%, iar nivelul accizelor se apropie de cel existent in Uniunea Europeana. Cu toate acestea, ponderea veniturile bugetare ale Romaniei in produsul intern brut este estimata la 32,3% pentru acest an si la 32,8% in 2013, in timp ce cheltuielile se ridica la 34,5% din PIB, respectiv la 34,6%, potrivit Monitorului Fiscal publicat de Fondul Monetar International.
In schimb, simplificarea sistemului stufos si ineficient este considerata, la nivel general, o conditie de baza pentru imbunatatirea gradului de conformare voluntara si, prin aceasta, pentru cresterea veniturilor bugetare.
Stabilirea celor mai adecvate masuri in acest sens reprezinta miza bataliei in campania electorala din decembrie. Desi climatul economic indeamna la echilibru intre echitate sociala si alimentarea corespunzatoare a bugetului, propunerile fiscale ale viitorilor combatanti electorali se intrec in ispitirea alegatorilor.
Inca inainte de a prelua puterea, in luna mai a acestui an, Uniunea Social Liberala s-a pronuntat pentru introducerea unei taxari progresive si pentru cresterea impozitarii pe veniturile mai mari.
In programul de guvernare al USL, elaborat in aprilie, a fost prevazuta impozitarea progresiva, cu trei cote: de 8% pentru salariil