Protectia datelor personale pe Internet este unul dintre cele mai fierbinti subiecte ale ultimilor ani – fie ca vorbim de Facebook si modalitatile (uneori dubioase) de protejare a intimitatii, fie de Google Street View si multiplele scandaluri (preponderent) in Germania sau de asa-zisa “lege a cookie-urilor” prin care utilizatorii trebuie sa-si dea acceptul daca doresc ca activitatile lor online sa poata fi urmarite de terte companii.
Daca primele doua subiecte sunt punctuale si mai usor de evitat (nu te obliga nicio lege, nu este asa, sa fii prezent pe Facebook), legea cookie-urilor (aici explicata succint) va afecta mare parte din companiile online, de la Google la Yahoo sau Microsoft, si pana la IMM-uri si publisheri locali ce “traiesc” preponderent de pe urma vanzarilor de publicitate online.
Practic, multi jucatori mici “vor fi rasi” de pe piata in timp ce corporatiile majore, desi vor supravietui, vor trebui sa isi modifice (uneori radical) strategiile de atragere a veniturilor, daca “legea cookie-urilor” va fi promulgata in forma actuala.
De ce?
Imaginati-va ca peste un an de acum incolo de fiecare data cand intrati pe un site (precum Wall-Street.ro) veti fi intrebat(a) daca sunteti de acord ca respectivul portal sa colecteze sau nu informatii despre dumneavoastra, prin cookie-uri. Pana in prezent, acest lucru se intampla “by default” – sunt stocate informatii privind site-urile vizitate, preferinte, click-uri etc. Practic, urmare a acestei legi, la fiecare vizita pe care un utilizator o face pe un site, acesta trebuie informat ca “este urmarit” prin cookie-uri si este necesara obtinerea acordului sau pentru fiecare cookie.
Aceste informatii sunt ulterior folosite de advertiseri pentru o targetare mai eficienta, mai corecta, sunt oferite analize catre companii pe baza lor si se iau in calcul strategii diverse