Festivalul Naţional de Teatru, care va începe pe 26 octombrie, are ambiţia de a aduna cele mai importante montări ale stagiunii trecute şi nu numai. Printre acestea se numără şi grandioasa montare a directorului de scenă Victor Ioan Frunză, „Îngeri în America", care se va juca pe 27 şi 28 octombrie.
Un spectacol serial, în două episoade, pornind de la faimosul text al lui Tony Kushner, text care a stat şi la baza miniseriei TV cu acelaşi nume în care jucau, printre alţii, Meryl Streep, Al Pacino şi Emma Thompson. Transpunerea scenică a unei astfel de epopei moderne a fost o misiune extrem de dificilă, iar despre drumul parcurs de artişti de la textul lui Kushner la spectacolul de pe scena Teatrului Metropolis am vorbit şi noi cu regizorul Victor Ioan Frunză şi cu scenografa Adriana Grand.
Victor, vorbeşte-ne puţin despre ideea aceasta inedită de a face un serial teatral.
Victor Ioan Frunză: Textul lui Tony Kushner e format din două piese: „Sfârşitul lumii e aproape" şi „Perestroika". Publicul le poate vedea în două seri consecutive. Cele două episoade din „Îngeri în America" pot fi privite şi împreună şi separat. Sunt două piese distincte, prima a apărută în 1993 şi s-a jucat ca atare, cea de-a doua în 1994. Nu e important dacă s-a mai făcut sau nu aşa ceva, dar pot să spun că este totuşi prima oară în România când aceste texte sunt puse în scenă în integralitatea lor.
Adriana, care au fost problemele de care te-ai lovit când a trebuit să faci decorul unui astfel de spectacol?
Adriana Grand: Problema cea mai mare a acestui tip de text, nu întâmplător a fost făcut film după el, este aceea că este gândit secvenţial. Sunt cel puţin şase-şapte scene care se petrec în acelaşi timp. Şi atunci, scenografic se pune problema: „Ce faci? Schimbi decorul? Nu-l schimbi?" În teatru, orice schimbare de decor produce o bulversare şi o în