Banii strânși de „nași” sunt predați oamenilor de la supracontrol în anumite gări, când trenurile se intersectează pe linii învecinate. Colectorii strâng zilnic mii de euro din toate aceste gări. Banii pleacă apoi spre regională și, la sfârșit, spre șefii cei mari de la București. „7.000 de lei produce zilnic fiecare tren de cursă lungă”, spune sursa EVZ. ŞPAGA DE LA CFR
Politia Transporturi
Un traseu bun, pentru o partidă de controlori CFR, înseamnă de la 2.000 de lei pe cursă. Lupta cea mai mare se dă pentru "litorale", trenurile care străbat ţara de la un capăt la altul, adică de la Oradea, Arad, Timişoara spre Mangalia. Pe un astfel de tren, doi controlori harnici, şeful de tren şi ajutorul acestuia, celebrul conductor, adună şi până la 4.000 de lei de la cei care nu vor să plătească biletul. Iarna, bătaia se dă pentru trenurile zăpezii. Mita merge mai departe în orice sezon.
DOSARUL ȘPĂGILOR DE LA CFR. 70 de persoane reținute. Procurorii continuă AUDIERILE
Un şef de tren a acceptat să vorbească sub protecţia anonimatului despre mafia care face legea la CFR. "Trenurile pe care se fac bani sunt cele de lung parcurs. În ultima vreme nu a mai mers sfânta şpagă pentru că cei de la CFR au pus pe un tren de lung parcurs câte trei partide de controlori care se schimbă între ei".
"Naşii" de pe tren au şi un limbaj codificat: tragerea chipiului pe spate e semn rău, adică nu e bine să "colectezi" Foto: Codrin Prisecaru
ANALIZĂ EVZ. Din piramida şpăgilor la CFR lipseşte "Regina"
Supracontrolul colectează cât e ziua de lungă
Omul din sistem spune că banii adunaţi de la cei care merg cu "naşul "sunt colectaţi de inspectorii feroviari direct de la şeful de tren. "Pe un tren Timişoara-Bucureşti se face în jur de 2.000 de lei. Banii sunt adunaţi de partida de tren. Acum, după restructurare, o partidă este compusă din d