Criza datoriilor suverane din zona euro are un impact puternic asupra vanzarilor de autoturisme pe piata europeana, care ar putea inregistra in acest an cel mai grav declin din ultimii 19 ani.
Vanzarile de masini in Uniunea Europeana au scazut constant in ultimii cinci ani si nu pare sa existe vreun semn care sa indice faptul ca acest declin va lua sfarsit curand.
Potrivit datelor oficiale, inmatricularile de autoturisme au scazut cu aproape 11% in septembrie comparativ cu aceeasi perioada din anul precedent. Declinul a fost de 18% in Franta, de 26% in Italia si de 37% in Spania. Marea Britanie a fost singura piata importanta ca a inregistrat o usoara crestere, potrivit The Economist.
In Europa existau deja prea multe uzine auto chiar si in vremurile bune, cand vanzarile urcau la aproximativ 17 milioane de unitati pe an. In prezent, cand se vand in jur de 13 milioane pe an, supracapacitatea de productie este ingrijoratoare.
Totusi, pana acum au avut loc putine restrangeri.
Seful Fiat, Sergio Marchionne, nu a obtinut inca niciun raspuns la propunerea adresata Comisiei Europene privind supervizarea unei rationalizari drastice a industriei.
Spre finalul lunii octombrie, doua evenimente au marcat doua manifestarea a doua tendinte opuse in procesul de restructurare. Ford a anuntat ca va inchide uzina din Belgia, precum si doua fabrici din Marea Britanie, pentru a reduce pierderile inregistrate in Europa, in timp ce guvernul francez a decis sa salveze Peugeot-Citroen, prin acordarea unui ajutor de stat conditionat de reexaminarea planului de a desfiinta peste 6.000 de locuri de munca si de a inchide o fabrica in apropierea Parisului.
Salvarea Peugeot ia forma unui credit garantat de stat in valoare de 7 miliarde de euro pentru divizia de leasing a companiei, care imprumuta bani clientilor p