Printr-un proiect derulat pe fonduri europene, Agenţia pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar a luat la "puricat" 1.023 de unităţi de învăţământ din întreaga ţară, pentru a afla cât sunt ele de eficiente. Eficienţa s-a "măsurat" pe trei direcţii: capacitatea instituţională, eficacitatea educaţională şi managementul industrial.
În Bihor au fost evaluate aproximativ 30 de şcoli şi grădiniţe, atât din mediul rural, cât şi din cel urban. Concluziile ARACIP sunt însă surprinzătoare: unităţile de învăţământ din mediul rural din Bihor sunt înaintea celor din mediul urban.
Potrivit raportului publicat de ARACIP, o problemă generală a unităţilor de învăţământ e calitatea personalului didactic. "Lipsa cadrelor didactice calificate, a celor titulare, precum şi lipsa abilităţilor privind activitatea de cercetare ştiinţifică constituie motivele cele mai importante de neîndeplinire a nivelului minim de calitate", arată specialiştii Agenţiei. Totodată, o reală problemă e dotarea, care "nu constituie o preocupare a unităţilor şcolare".
În ierarhia făcută de ARACIP pentru grădiniţele româneşti, care conţine 195 de poziţii, pe locul 14 pe ţară este Grădiniţa cu Program Prelungit Vadu Crişului, iar următoarea unitate bihoreană din clasament este Grădiniţa cu Program Prelungit Ştei, care ocupă locul 42. Grădiniţa Orsolya din Oradea e situată pe poziţia 67, în timp ce pe locul 117 e Grădiniţa 45 din Oradea, iar pe 121 Grădiniţa 46 din municipiul reşedinţă de judeţ. Ultima grădiniţă bihoreană din clasament e cea cu numărul 28 din Oradea, care ocupă poziţia 135. Ierarhia şcolilor primare are doar 7 poziţii, iar pe a patra este Şcoala cu clasele I-IV Paleu.
Din cele 559 de şcoli gimnaziale clasificate, cea din comuna bihoreană Tulca ocupă locul 47, iar următoarea şcoală bihoreană din top este Şcoala cu clasele I-VIII "N. Bogdan" din Vaşcău (poz