Istoriografia îl numește pe Filostorgiu ca fiind un autor eunomian sau neo-arian, dar tot la fel de bine s-ar putea numi un istoric filo-eunomian ce sintetizează relațiile creștinismului cu Imperiul Roman în perioada post-constantiniană. Filiațiile doctinare cu Eunomie al Cyzicului (ca. 325-ca. 393 AD), retorul cu care polemizează Grigorie de Nyssa (Împotriva lui Eunomie) în marginea discuțiilor trinitare pe tot parcursul secolului al IV-lea, îl plasează în contextul dezbaterilor de orientare neo-ariană. Opera sa supraviețuiește datorită unui rezumat al patriarhului Fotie, în secolul al IX-ea. Evaluând strict din punct de vedere doctrinar, fără aceste instrumente, a sa IB poate fi sursă de erori cronologice, istoriografice, o sursă confesională neo-ariană și cam atât. Din fericire, textul filostorgian circumscrie o serie de elemente de larg interes: geografic, astronomic, istorico-religios, etc., oferind o lectură incredibil de interesantă. Anul 2012 oferă o ediție academică în limba română, extrem de salutară gândind caracterul programatic editorial al colecției Tradiția Creștină, a editurii Polirom, dar și condițiile în care limba greacă este un lux fie în curricula academică preuniversitară, fie în cea universitară.
FILOSTORGIU, Istoria bisericească (ediție bilingvă), traducere de Dorin Garofeanu, studiu introductiv, note explicative și tabel cronologic de Dragos Mîrșanu; ediție îngrijită de Adrian Muraru, Iași: Polirom 2012 [Iulie], 455 p., 13×20 cm – ISBN 978-973-46-2688-5.
Succesiv traducerii Contra Eunomium (I), Grigorie de Nyssa, colecția Tradiția Creștină a editurii Polirom ne pune la dispoziție un autor cunoscut îndeosebi specialiștilor în istoria creștinismului și a controverselor doctrinare de secol IV, Filostorgiu (368-439 AD). Născut la Borissius, Capadocia [actuala Kaysui, Turcia], este un istoric contemporan părinți