S-a spus ca centura de siguranta cu care sunt echipati soferii si pasagerii autovehiculelor salveaza astazi mai multe vieti decat numeroase medicamente, administrate pentru tratarea unor boli cronice sau infectioase.
Istoria centurii de siguranta este apoape tot atat de veche pe cat este si cea a automobilului, dar in primele decenii problema n-a fost luata in serios, cu atat mai mult, cu cat centura in doua puncte ii afecta grav pe accidentati in zona abdomenului.
S-a spus chiar ca, datorita respectivei centuri, accidentatii si-au zdrobit splina sau pancreasul, pe cand fara centura ar fi scapat numai cu un cucui. Nu i se prevestea un viitor acestei inventii.
Gloria centurii de siguranta a inceput in anul 1959, cand inginerul Niels Bolin, un angajat al uzinelor Volvo, a conceput centura in trei puncte, determinand patronatul sa livreze primele automobile echipate cu centuri de siguranta, din fabrica.
Centura de siguranta in trei puncte are avantajul ca sprijina sistemul osos al corpului, respectiv partea lui cea mai rezistenta. Sprijinul centurii in doua puncte sustinea parti moi din abdomen, care permiteau accidentarea grava a unor organe din zona abdomenului.
Sesizand corect efectul promotional al inventiei, uzinele Volvo au cumparat patentul, pe care l-au livrat apoi gratuit altor producatori. Au intuit corect, intrucat multa vreme dupa 1959 dispozitivul era cunoscut sub numele de "centura Volvo". Acesta a fost primul brand al centurii.
Astazi, in conformitate cu evidentele Organizatiei Mondiale a Sanatatii, datorita centurilor riscul de deces a scazut cu 40% - 65% pentru pasagerii din fata si cu 25% - 40% pentru cei din spate.
Cu toate acestea, obligativitatea purtarii centurilor de siguranta este adoptata prin lege doar in 57% din tarile lumii, scrie Factroom.
Europa