În prezent, INAR Braşov are conturile blocate, din cauza unei aşa-zise datorii de acum aproape zece ani, pe care AVAS, care este de altfel acţionarul majoritar al societăţii, nu vrea să o prescrie.
Odată pion de bază al industriei constructoare de maşini, Institutul Naţional de Autovehicule Rutiere (INAR) a început să devină o amintire ca de altfel şi marile întreprinderi care activau în acest domeniu. Cu conturile blocate, Institutul este pe cale de a pierde şi cele câteva proiecte pe care le are în derulare cu fonduri europene, ba chiar mai mult, să ramburseze finanţările primite, fiindcă nu a dus la îndeplinire planurile asumate şi să intre în faliment.
Conform reprezentanţilor societăţii, toată problema a început de la o veche datorie a INAR la fondul de asigurări sociale, veche de aproape 10 ani, pe care Autoritatea pentru Valorificare Activelor Statului (AVAS), care deţine capitalul majoritar de acţiuni, 57,1%, nu vrea să o şteargă. „Ceea ce este şocant este că AVAS a refuzat un dialog cu noi, chiar dacă am înaintat numeroase memorii şi am adus dovezi că acea datorie nu ar mai trebui să existe. Se utilizează această, să-i spunem, încurcătură, care este reală sau imaginară, pentru ca să ne blocheze activitatea. Cei care ar trebui să ia toate măsurile ca societatea să funcţioneze, se pare că fac tot posibilul ca să o blocheze”, şi-a exprimat nemulţumirea directorul INAR, dr. ing. Costel Bejan.
De la 1.200, la 17 angajaţi
Clădirile institutului, care erau un furnicar, înainte de 1989, având 1.200 de salariaţi, dacă este să-i luăm în calcul şi pe cei care lucrau în cele două filiale de la Sfântu Gheorghe şi Bucureşti care nu mai există de ceva timp, par acum părăsite. Timpul pare că s-a oprit din loc şi numai într-o mică hală şi în câteva birouri se mai lucrează efectiv, rămânând doar 17 angajaţi.
Aceştia se luptă acum c