Marţi debutează la Cluj cea de a treia ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru INTERFERENŢE 2012, care coincide cu aniversarea a 220 de ani de la înfiinţarea instituţiei organizatoare, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj. Tema principală a festivalului din acest an, care va avea loc între 27 noiembrie şi 9 decembrie, o constituie relaţia dintre teatru şi muzică, având ca motto "dialog între voci", titlu sugerat în mod inspirat de criticul George Banu cu ocazia ediţiei anterioare a manifestării. Argumentând această opţiune, directorul teatrului clujean, regizorul Tompa Gabor, ne-a spus:
- După ce compania noastră a reuşit să ducă faima culturii clujene pe mai toate continentele lumii, nu cred că acest moment aniversar ar fi putut fi sărbătorit mai demn, decât prin găzduirea câtorva dintre cele mai interesante tendinţe ale teatrului universal contemporan. Pe de altă parte, una dintre aspiraţiile artei teatrale moderne este redefinirea relaţiilor dintre genuri. Structura muzicală se regăseşte şi în forma dramatică, iar structura teatrală, pe care personal o îndrăgesc, seamănă foarte mult cu structura unei opere muzicale, presupunând că nu "povestea" este importantă, ci însăşi partitura, precum şi modul şi maniera reprezentaţiei în sine. Teatrul se arată astfel ca o artă sincretică şi totală, această năzuinţă putând fi identificată printre aspiraţiile teatrului contemporan.
- Cum se reflectă aceste premize teoretice în programul actualei ediţii?
- Atunci când am alcătuit programul, am avut în vedere producţii remarcabile ai căror creatori nu sunt exclusiv oameni de teatru, ci şi creatori muzicali de excelenţă. În acelaşi timp, am ţinut cont şi de producţiile care caută să redefinească relaţia acestor două forme de artă, de fapt dintotdeauna unite.
Concret, publicul va avea ocazia să urmărească spectacole din nouă ţări şi din România. Nu