Al doilea pod peste Dunăre între România și Bulgaria trebuia să fie deschis oficial ieri, dar neînțelegerile cu privire la modul în care vor fi împărțite veniturile încasate nu au permis inaugurarea acestuia, scrie Deutsche Welle. Sursa: FCC
Planurile de construcție a podului peste Dunăre au demarat în urmă cu decenii.
Istoria celui de-al doilea pod peste Dunăre
În 1994, Uniunea Europeană a decis să dezvolte așa numitul coridor IV de transport pan-european. Ruta pune în legătură mai multe orașe din Estul Europei de la Dresda, Praga, Bratislava, Budapesta și Sofia până la Istanbul. Chiar și atunci au existat însă dispute între România și Bulgaria cu privire la locul exact unde va fi construit podul. Sub presiunea UE, podul a început să fie construit în 2004, între Calafat și Vidin, un oraș de 50.000 de locuitori.
Planul UE era ca al doilea pod peste Dunăre să fie un proiect care să pună în lumină cooperarea a două țări din Estul Europei. Dar schema nu a funcționat: în cele din urmă, Bulgaria a realizat cea mai mare parte din lucrare, semnând un contract cu spaniolii de la FCC pentru construcția în valoare de 270 de milioane de euro. În special experții spanioli și muncitorii bulgari au fost implicați în proiect, România venind cu doar câteva firme, în calitate de sub-contractori.
Inaugurare ratată
Podul trebuia să fie terminat în 2010, dar termenul a fost amânat din cauza structurii geologice care a făcut necesară o nouă analiză. Deschiderea oficială a fost apoi planificată pentru joi 29 noiembrie, dar a fost amânată din nou.
Construcția podului este acum încheiată, cu câteva săptămâni în urmă fiind finalizați și ultimii 18 metri pe partea românească. În pricipiu, pietonii pot traversa podul lung de 2 kilometri. Rutele de acces nu sunt încă finalizate, iar punctele de control la graniță nu