Francizele – o piață estimată, în 2012, la 1,4-1,5 miliarde de euro, de Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză (ARF) -, rămân o opţiune de investiţii cu câteva avantaje certe în aceste vremuri nesigure. Sectorul alimentar este şi azi, după mai mulţi ani, preferatul în deciziile de start-up ale antreprenorilor.
Poate fi criza o oportunitate pentru preluarea sau lansarea unei francize? Pe unele nişe, o „reţetă“ importată are un risc de nereuşită mult mai mic tocmai pentru că afacerea cea nouă poartă numele unui brand vechi, foarte cunoscut.
,,Se înregistrează o uşoară creştere faţă de anii anteriori, circa 8% mai mult decât în 2011 şi cu circa 12-15% mai mult comparativ cu 2010. Apreciem că, în prezent, există un număr de 485-490 de reţele de franciză, din care circa 190 sunt autohtone”, precizează Constantin Anton, citat de Agerpres.
În 2012, o serie de branduri internaţionale importante au deschis unităţi francizate în România, printre ele și Subway (care a detronat McDonald's ca valoare, pentru prima oară). Alte nume importante care, deja prezente în România, au decis să deschidă şi unităţi de tip franciză sunt cele ale retailerilor alimentari Metro (franciza ”La doi paşi”), Mega Image (”Shop and Go”), Carrefour (”Carrefour Express”, ”Carrefour Market”).
Pe de altă parte, în 2012, s-au înregistrat şi câteva ieşiri din piaţă, precum Burger King, care a preferat piaţa asiatică. ,,Francizele autohtone au avut o evoluţie promiţătoare în ciuda unor premise mai puţin favorabile. Avem nume noi, precum Smile Box care a reuşit să îşi mărească reţeaua într-o perioadă relativ scurtă', spune Constantin Anton.
Domeniile cele mai atractive pentru dezvoltarea francizelor au fost serviciile şi retailul, domeniul asigurărilor înregistrând, la rândul său, un uşor reviriment. Conform ARF, s-au înregist