Nokia a dominat piaţa mondială de telefonie mobilă, dar influenţa sa a scăzut din cauza concurenţei acerbe pe piaţa smartphone-urilor. În contextul în care cea mai mare companie din Finlanda a fost forţată să-şi reducă forţa de muncă, mii de angajaţi riscând să intre în şomaj, întrebarea de pe buzele tuturor este dacă „există viaţă“ în Finlanda fără Nokia.
500 de companii şi 200 de investitori s-au reunit la Helsinki pentru cea mai mare conferinţă pentru start-up-uri din nordul Europei, în căutarea următoarei idei care să acapareze piaţa. „ Finlanda a devenit unul dintre locurile cele mai dinamice de pe planetă pentru start-up-uri şi pentru crearea de noi inovaţii şi de afaceri. Este clar pentru mine că de aici provin viitoarele locuri de muncă. Trebuie să ne rupem de trecut şi să găsim lucruri în care să investim“, a declarat pentru BBC Peter Vesterbacka, directorul de marketing al firmei Rovio, care a creat celebrul joc video „Angry Birds“.
Schimbări de strategie
În luna iunie, Nokia a anunţat ultima rundă de concedieri, 10.000 de oameni urmând să devină şomeri la nivel global. Dintre locurile de muncă desfiinţate, 3.700 sunt din Finlanda, adică 40% din forţa de muncă finlandeză a companiei Nokia.
De aceea, cu câteva luni înainte, în aprilie, compania a început un program pentru a ajuta angajaţii cu înaltă calificare să-şi înfiinţeze start-up-uri, oferindu-le ajutor financiar şi de formare. Până în prezent, 220 de afaceri au fost începute în Finlanda de foşti angajaţi Nokia.
Chiar şi guvernul finlandez a recunoscut importanţa pe care start-up-urile o vor avea asupra economiei.
Tocmai de aceea sunt oferite stimulente precum deducerile fiscale pentru cei care investesc în întreprinderi mici şi pentru start-up-uri în cercetare şi dezvoltare.
Prim-ministrul finlandez Jyrki Katainen îşi reaminteşte impactul pozitiv pe care Nokia