In conditiile in care comunismul si, in egala masura, capitalismul s-au dovedit un esec, iar lumea in care traim se afla in plina criza economica, dar si morala, se pune problema: de unde ar putea surveni o iesire din impas, o solutie, o salvare? Cred ca aceasta este problema pe care o identifica si regizorul roman, Andrei Serban, pe drept confiscat de Occident si, in special, de Statele Unite ale Americii. Spectacolulde opera-balet Les indes galantes de Jean-Philippe Rameau, pe care el l-a montat in premiera la Iasi in Sala Mare a Teatrului National (15 decembrie, se va mai juca pe 16 decembrie), o veritabila provocare estetica, nu numai ca imi permite sa raspund la intrebarea pe care am lansat-o mai sus, dar delimiteaza ca o piatra de hotar atat de controversatul an 2012 de ceea ce va urma. Nu-mi pot imagina decat ca toti oamenii ar trebui sa treaca in Noul An in ritmurile rondeau-ului ("pipa pacii") ce incheie aceasta opera cu mesaj pacifist. Solutia poate proveni doar dintr-o depasire si armonizare a contrariilor (alb-negru), dintr-o acceptare a diferentelor interumane si printr-o regasire a puritatii si firescului naturii umane. In prima instanta, e vorba de patru locuri exotice unde echilibrul este restabilit, intrucat Europa fusese confiscata de Zeul razboiului (Bellone), in detrimentul dragostei (Eros) si al beatitudinii (Hebe). La un nivel mai profund, opera desfasoara patru ordini estetice, patru tipuri de "apocalipsa" si patru modalitati de edificare a omului. Regizorul Andrei Serban reuseste sa recreeze scenic tot felul de puzzle-uri geometrizate, apeland la baghete glisate de actori, compunand patrate, cercuri ori triunghiuri, cu rol de simboluri (ex. hexagrama). Indiile galante este un spectacol de regie, cu o coregrafie de exceptie, minutios realizata (Blanca Li), la care, pe langa baritoni, basi, tenori si soprane, participa corul si ansamblul de bale