Aflat în preajma unei aniversări importante (1953-2013, împlinirea a 60 de ani de existenţă), Teatrul German de Stat din Timişoara, condus de Lucian Vărşăndan – el este directorul teatrului din 2007, după ce din 1999 a lucrat aici ca secretar literar –, a organizat între 5 şi 8 decembrie 2012 o microstagiune cu cele mai remarcabile patru spectacole din perioada din urmă, printre care trei premiere chiar din acest an: Ţinuturile joase, scenariu după Herta Müller, regia Niky Wolcz, scenografia Helmut Stürmer; Neînţelegerea, de Albert Camus, regia Bocsárdi László, decorul Bartha József; Fetiţa din bolul peştelui auriu de Morris Panych, regia Radu Afrim, decorul Dragoş Buhagiar; Shaking Shakespeare, după Shakespeare, de Lia Bugnar, regia Radu-Alexandru Nica – care de anul trecut este director adjunct artistic al teatrului –, decorul Dragoş Buhagiar. Cum se vede, un program ambiţios căruia i se adaugă proiecte pe măsură – pentru începutul lui 2013 sînt anunţate alte două premiere din categoria „grea“: Pescăruşul, în regia lui Yuri Kordonsky, şi Titus Andronicus în regia britanicului Brian Michaels. Ceea ce frapează este dorinţa de a reuni regizori şi scenografi de prim rang în jurul textelor unor autori importanţi. Dar efortul de calitate nu se rezumă la asta, fiind dus cu consecvenţă, de o dinamică echipă tînără şi foarte tînără, pe mai multe direcţii şi reflectîndu-se, printre altele, şi în participarea cu nu mai puţin de trei selecţionări la Festivalul Naţional de Teatru din acest an ori în premiile obţinute în noiembrie la Festivalul Interetnic de Teatru de la Oradea. E bine să ne amintim aici că toate spectacolele TGST se joacă în limba germană, cu supratitrare în română (şi în engleză) – asta pune probleme şi presupune eforturi în plus. Remarcînd paradoxul din percepţia publică, anume că acest teatru trăieşte în limba unei minorităţi naţionale care, p