Cătălin Popa, proprietarul unei mici croitorii din centrul Oradiei, ar putea fi descris pe scurt ca fiind un om sucit. Îşi plăteşte la timp dările către stat, dar pretinde ca şi instituţiile să-l respecte şi să-şi achite la timp datoriile faţă de el.
Pentru că CAS Bihor nu i-a rambursat banii pe concediile medicale ale unor angajaţi în termenul legal, bărbatul a dat instituţia în judecată, iar la capătul a doi ani de procese a obţinut nu doar penalităţile cerute, ci mai ales satisfacţia că a creat un precedent. Unul care va obliga instituţiile să-i respecte pe contribuabili şi să fie mai disciplinate în cheltuirea banilor publici.
Cerere cu portărel
În 2009 şi 2010, Cătălin Popa, managerul societăţii Decitex, a plătit unor angajate concedii medicale de 14.506 lei. Conform legii, dacă nu ar fi achitat banii sau i-ar fi calculat eronat, s-ar fi ales cu amenzi între 2.500-10.000 lei. N-a fost cazul, deoarece i-a plătit la timp, urmând ca suma s-o recupereze de la CAS Bihor. A şi depus o solicitare scrisă la registratura instituţiei, care în termen de 30 de zile trebuia să-i compenseze suma. Iniţial, funcţionara n-a vrut să-i primească cererea, pentru că a doua zi expira termenul în care CAS putea fi obligată la plată. "A trebuit să merg cu executorul judecătoresc", povesteşte bărbatul.
În cele din urmă, a primit răspunsul după 39 de zile, deci cu 9 zile după termenul legal, motiv pentru care omul s-a răzgândit: nu mai voia o compensare între suma pe care CAS trebuia să i-o restituie şi cea pe care firma sa o datora pe viitor, ci returnarea integrală a acesteia în contul firmei. Cum, însă, CAS i-a restituit banii cu o întârziere de 55 de zile, s-a încăpăţânat să ceară şi dobânzile aferente întârzierii, avertizând că în caz contrar se va adresa justiţiei. Suma nu era mare, 566 lei, dar voia recunoaşterea egalităţii de tratament. "Dacă eu aş fi