Anul trecut a curs mult sânge "pe sticlă" cât şi "prin cablurile tv", urmare a bătăliei nemiloase între granzii pieţei de televiziune (Trustul Intact şi posturile din familia Pro TV, la care se adaugă mai puţin puternicele, dar faimoasele canale ale Discovery Networks) şi cele mai mari reţele de distribuţie TV prin cablu şi satelit (RCS-RDS şi Romtelecom). Miza acestor războaie au fost nu atât abonaţii "la cablu", cât mai ales clienţii care recepţionează posturile tv prin receivere satelit de la "Dolce" şi "Digi". RL încearcă să desluşească cauzele şi urmările celor trei conflicte majore care au caracterizat relaţia televiziuni-cablişti în 2012, cu ajutorul a doi jurnalişti cu expertiză în piaţa media.
Publicul e marele pierzător
Petrişor Obae, editor al site-ului paginademedia.ro face un bilanţ al victimelor celor 3 războaie purtate în 2012 pe piaţa media: "Avem un conflict între două părţi, televiziunile şi distribuitorii, dar mai pierde şi o a treia parte altcineva din acest război, poate cea mai importantă dar, din păcate, neluată în calcul: publicul. Telespectatorii pierd accesul la anumite canale fără posibilitatea de a avea o alternativă în cadrul aceluiaşi operator. Distribuitorul (RCS sau Romtelecom) rămâne fără televiziuni în grila de programe iar posturile TV se văd în situaţia de a avea o acoperire mai mică (ceea ce poate duce la audienţe mai mici şi, implicit, la încasări de publicitate diminuate). În mod normal, cum toată lumea pierde, ar trebui să se ajungă la un compromis, însă orgoliile mari fac ca negocierile să se poarte pe poziţii de forţă, ultimative, fără rezolvare". În acelaşi timp, Petrişor Obae consideră că în varianta în care cabliştii ar fi acceptat să plătească mai mulţi bani către Pro TV, Antene şi Discovery, cei loviţi ar fi fost tot consumatorii: "Preţurile mai mari pentru posturile TV s-ar traduce, automat, într-o majora