De vreo doua luni, tot adun idei pentru articolul asta. Le-am uitat pe majoritatea, dar nu pe cele esentiale. Prima - si cea mai importanta - este ca s-a schimbat, in ultimii ani, obiceiul de consum al presei. E o platitudine, o banalitate, dar in jurul acestei idei graviteaza toata evolutia - sau involutia, dupa preferinte - presei, si nu ma refer doar la cea romaneasca.
Principalul avantaj al printului, in general - si nu ma refer doar la ziare si reviste, ci chiar la carti - este acela ca reuseste sa puna la incercare puterea de concentrare a fiecarui individ. Cind citesti o carte tiparita, nu-ti muti foarte des privirea, nu-ti apar notificari, nu ai acces la mail sau la Facebook, ci iti vezi de citit. Acest lucru pare demonstrat si de clipul realizat de Newspaperswork, o platforma de marketing dedicata mediei belgiene.
Oamenii au pus la cale un experiment interesant: au luat trei reprezentanti ai advertiserilor de top si le-au pus la dispozitie un sofer personal timp de o zi. Le-au lasat, in masina, cite un ziar si au incercat sa le faca drumul ceva mai "picant," "plantind" in trafic niste personaje care, in mod normal, n-ar fi avut ce cauta acolo, pentru a le distrage atentia. "Sase lucruri pe care le poti rata in timp ce citesti ziarul." Clipul e mai jos.
Totusi, lucrurile sint ceva mai complicate de-atit. Problemele ziarelor traditionale sint mai multe, incepind de la distributie, care a picat, constant, in toata lumea, pina la comoditatea pe care o ofera mediul online. Ziarele, in forma actuala, nu mai pot fi "salvate," in ciuda unor campanii precum cea realizata de Newspaperswork. E mult mai simplu sa deschizi laptopul in loc sa cumperi un ziar de la chiosc si, in acelasi timp, citirea unui ziar poate parea pierdere de vreme, cita vreme - si ne intoarcem la ce ziceam mai sus - nu iti ofera notificari, nu-ti spune