La o săptămână după ce pleda public pentru amânarea privatizării CFR Marfă, ministrul Transporturilor revine şi declară că privatizarea ar fi o „prioritate numărul 1".
Schimbarea de direcţie se explică prin întâlnirea recentă a ministrului Relu Fenechiu cu delegaţia FMI, în cursul căreia aceasta i-a cerut să aplice modelele de succes aplicate în alte ţări cu transportul feroviar, chestiune care, crede ministrul, nu se poate aplica cu succes în România.
Fenechiu a avut marţi o întâlnire de circa două ore şi jumătate cu delegaţia FMI, a Băncii Mondiale şi Comisiei Europene, la finalul căreia a declarat că au fost discutate stadiul angajamentelor ministerului şi obiectivele instituţiei privind creşterea gradului de atragere a fondurilor europene şi restructurarea companiilor cu pierderi din subordine.
Modelele de succes din Europa, fără aplicabilitate
"Prioritatea numărul 1 astăzi o reprezintă privatizarea CFR Marfă. Este un lucru pe care eu nu mi l-aş fi dorit, le-am spus asta şi reprezentanţilor FMI. Nu mi l-aş fi dorit pentru că şi reprezentanţii FMI şi cei ai CE ne-au recomandat permanent să preluăm modele de succes, iar toate ţările din Europa au companii de transport marfă de stat. Din nefericire situaţia economico-financiară a companiei de transport marfă nu permite redresarea ei decât în condiţiile în care avem o infuzie de capital din partea unui investitor privat", a spus ministrul. O bună parte din transportul feroviar de marfă din Europa este derulat de către companii de stat. Unele dintre acestea şi-au manifestat chiar dorinţa de a cumpăra CFR Marfă, spre exemplu compania publică poloneză, PKP Cargo. Declaraţii ale oficialilor Ministerului Transporturilor arătau că interesaţi de vânzare ar fi şi cehii.
Privatizarea CFR Marfă nu este văzută însă cu ochi buni de oamenii de afaceri români din acest domeniu. Asociaţia Transpo