În mod normal, concediul de odihnă trebuie efectuat în totalitate în cursul anului de drept. Legea permite însă și excepții, iar în cazul în care zilele restante nu sunt acordate în anul următor, angajatul nu își pierde dreptul la ele.
Consultanții companieid e outsourcing Accace spun că angajații nu pot primi bani în locul zilelor de concediu, decât în cazul încetării contractului de muncă.
Ianuarie este luna în care angajații își numără zilele de concediu și se gândesc deja la vacanța din vară. Mulți își amintesc acum că au rămas cu zile de concediu neefectuate, de anul trecut. Unii spun că pur și simplu nu au reușit să se rupă de treburile zilnice de la birou sau că nu au planificat din timp și s-au trezit că a trecut anul și n-au plecat în concediu. Situația aceasta nu ar trebui să existe, pentru că planificarea anuală a concediilor de odihnă este obligatorie atât pentru companiile care au un contract colectiv de muncă, dar și pentru cele cu un număr mic de angajați, care nu au agreat un astfel de contract – dar multe companii nu cunosc acest detaliu.
Programările se pregătesc la sfârșitul anului pentru anul următor și reprezintă documente obligatorii solicitate de inspectorii de muncă.
„Dacă facem o analiză a cazurilor întâlnite în practică, rămâne întrebarea: ce se întâmplă cu zilele de concediu de odihnă neefectuate? Unul dintre răspunsuri îl găsim tot în Codul Muncii, care obligă angajatorii să acorde acest drept până la sfârșitul anului următor”, explică Angelica Ene, Payroll Accountant în cadrul Accace. „Totuși, acest lucru nu înseamnă că dacă în anul urmator concediul neefectuat nu a fost efectuat din diverse motive justificate, acest drept este pierdut de către angajat. Motivul este posibilitatea angajatului de a-și cere dreptul în instanță, caz în care se va face trimitere la articolele din Codul Muncii priv