Modul în care actuala majoritate parlamentară a gestionat adoptarea modificărilor la legea statutului deputaţilor şi senatorilor este de natură să permită formularea unor concluzii de parcurs, concluzii care să poată fi punctul de plecare al evaluării evoluţiilor pe termen mediu.
Conduita majorităţii parlamentare este modelată de un factor crucial – suprapunerea dintre controlul Camerelor şi controlul asupra unei părţi însemnate din spaţiul audio-vizual. În acest moment asistăm la întâlnirea dintre suveranitatea parlamentară ilimitată şi suveranitatea mediatică, ilimitată la rândul ei, în condiţiile “domesticirii” C.N.A. O asemenea conjunctură explică şi vigoarea cu care agenda extinderii imunităţii a fost urmărită- riscul unei critici mediatice era exclus.
Majoritatea din camere este cu atât mai directă în acţiunile ei cu cât opoziţia politică este nu numai fragmentată, dar şi minată de un deficit de identitate, deficit generat de performanţa lamentabilă a ARD în alegerile din 9 decembrie 2012. Prezenţa PP-DD este un alt element perturbator al ecuaţiei politice, de vreme ce populismul este prin chiar esenţa sa volatil şi imprevizibil.
Din această perspectivă, modalitatea de acţiune aleasă pentru gestionarea temei imunităţii poate anticipa viitoarea opţiune în cazul unei revizuiri a constituţiei. Ca şi în 1990/ 1991, România este confruntată cu riscul unilateralismului constituţional. Majoritatea de astăzi posedă un grad de control similar asupra camerelor, iar o revizuire a constituţiei va fi inevitabil marcată de tentaţia puterii de a–şi impune soluţiile, fără reflexul dialogului şi al compromisului. Revizuirea constituţională, dacă se va opta pentru ea, va urma paradigma momentului istoric fesenist. O adunare parlamentară docilă, susţinută în soluţiile sale de televiziunile de ştiri ce participă la confecţionarea majorităţilor.