Criza economica se simte si in cazul micilor afaceri ce au ca principala activitate vanzarea bijuteriilor. Administratorii acestor afaceri inregistreaza pierderi semnificative. Vanzarile au scazut fata de anul trecut sau de anul 2011, chiar si cu 40 la suta. Daca in anii trecuti, iesenii nu se gandeau de doua ori inainte sa cumpere o bijuterie din aur, argint, cu pietre semipretioase sau din zirconiu, in prezent, acestia nu cheltuie sume exorbitante pentru achizitionarea lor. Cei mai fideli clienti au ramas pasionatii de bijuterii, cu venituri peste medie, care le cumpara fie din pasiune, fie pentru a le pastra pentru zile negre, pentru ca nu au incredere in depozitele bancare. Daca in anii trecuti, iesencele cumparau inele si bratari cat mai voluminoase, cu pietre semipretioase, de cateva grame, acum, media vanzarilor este de doar 1,5 grame pentru o bijuterie. Inelele sau cerceii din aur de 18 karate au devenit deja o amintire, cele mai cautate bijuterii de acest fel fiind cele de 14 k. In prezent, un gram de aur de 14 k costa 175 de lei. Administratorii magazinelor de profil sustin ca in unele zile, nu vand nicio bijuterie, desi pretul pentru un gram de aur este acelasi fata de cel de anul trecut, iar gama este variata. "Lumea nu prea isi mai permite sa cumpere bijuterii scumpe, de cateva mii de euro, pentru ca piata de desfacere nu prea mai exista, iar in prezent totul se scumpeste. Clientii fideli sunt din ce in ce mai retinuti, cumpara bijuterii pe care le pastreaza in familie ca si depozite pentru zile negre. Cei care mai vin mai rar si cumpara prefera bijuterii cat mai usoare, dar voluminoase si ieftine. Se vand bijuterii dintr-o gama variata, cele mai multe fiind inelele de logodna. Nu poti sa te gandesti la scaderea pretului", a spus Viorel Sacaleanu, unul dintre bijutierii ieseni.
Criza economica se simte si in cazul micilor afaceri ce au ca principa