Noua conducere a Ministerului Transporturilor nu dovedeşte o viziune diferită în ceea ce priveşte procesul de concesionare a liniilor ferate către operatori privaţi şi politica de subvenţionare a acestora pe kilometrul parcurs. Zilele trecute, Ministerul Transporturilor a făcut public un proiect de ordonanţă prin care reînnoieşte vechile contracte cu operatorii privaţi, precizând şi tarifele plătite acestora, dar şi C.F.R., pe kilometru parcurs pe aşa-zisele linii din pachetul minim social.
Subvenţii de la Stat pentru concesionarii de cale ferată
Conform actului normativ publicat zilele trecute de către Ministerul Transporturilor, C.F.R., dar şi operatorii privaţi primesc în continuare subvenţii pentru traseele din aşa-numitul pachet minim social – în care sunt incluse trenuri care trebuie să circule, orice s-ar întâmpla, pe anumite relaţii. Astfel, compensaţia acordată pentru pachetul minim social aprobat în transportul feroviar de călători se distribuie 20% în funcţie de indicatorul călători/kilometru şi 80% în funcţie de indicatorul tren/kilometru, după cum se arată în ordonanţa publicată de Ministerul Transporturilor. Este un alt mod de a spune că ministerul nu e interesat câţi călători sunt în trenurile operatorilor privaţi, pe traseele respective. Totuşi, acelaşi document precizează că pentru fiecare operator de transport feroviar de călători procentul maxim al compensaţiei nu poate depăşi 75% din totalul veniturilor pentru trenurile Interregio şi 85% din total venituri pentru trenurile Regio, ceea ce înseamnă că Statul aproape subvenţionează integral călătoria trenurilor pe anumite trasee.
Valorile compensaţiei acordate pentru acest an pentru pachetul minim social aprobat, sunt următoarele: pentru trenurile Interregio, de 44,526 lei pe mia de călători/kilometru şi 15,20 lei pe tren/kilometru, iar pentru tr