de Rareș BIŢU
raresbitu@tribuna.ro
14 februarie 2013 23:03
4 vizualizari
A-A+
Bulibăşeala iscată în jurul taxei auto, ba de poluare, ba de mediu, ba mai nou, de timbru de mediu, pare că are zilele numărate. Guvernul a anunţat că a definitivat formula de calcul a noii taxe auto, potrivit căreia suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru noneuro. Premierul Ponta spune că timbrul de mediu perceput la înmatricularea maşinilor va fi avizat de Guvern în şedinţa programată pentru marţi, 19 februarie 2013, prin ordonanţă de urgenţă şi nu printrun proiect de lege, urmând să fie aplicat imediat cu publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial. Conform Mediafax, forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi noneuro.
Taxa pentru maşinile Euro 1 şi Euro 2, care dispun de tehnologii învechite, va fi mai mică, din considerente legate de faptul că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, în consecinţă, vor polua un interval mai mic. Un document elaborat de Ministerul Mediului arată că taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Acelaşi document include şi un tabel cu scăderi de taxe pentru maşini tip Euro 5, cu excepţia modelului Dacia Logan, cu o emisie mai mare de CO2, unde taxa creşte.
Astfel, pentru o maşină Dacia Duster Euro 5 de 1461 cmc , fabricată în 2012 şi cu emisie 130 de CO2, taxa va scădea de la 164 euro la 119 euro, în timp ce pentru un Volkswagen Golf 1390 cmc Euro 4, emisie 161 CO2, fabricat în intervalul 2001-2003, taxa va creşte de la 147 euro la 264 euro.
Alte ex