"Elevii vor avea in programa materii al caror continut, ca e atractiv sau nu, ca e invatat sau nu, nu conteaza. (...) Se va crea o 'programa paralela', copiii vor invata doar la materiile din care 'se da examen'" si vor deveni "mici 'robotei de rezolvat probleme', fara legatura cu realitatea", sustine fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu intr-un comunicat remis HotNews.ro. Potrivit consilierului prezidential, acestea sunt in practica efectele eliminarii examenelor transdisciplinare. Proba transdisciplinara de stiinte reuneste chimia, fizica si biologia si urma sa fie sustinuta la finalul gimnaziului, in 2016.
"Ministrul educatiei a demonstrat ca tinde sa devina o clona a predecesoarei sale si ca adopta o gandire despre educatie proprie altui secol. Greseste, dar are posibilitatea sa se corecteze", sustine Daniel Funeriu. Acesta explica pe larg ce inseamna in practica eliminarea examenelor transdisciplinare.
"In primul rand, elevii vor avea in programa materii al caror continut, ca e atractiv sau nu, ca e invatat sau nu, nu conteaza. Materii a caror insusire nu se verifica prin examen. Oricat de atractiva va fi programa de biologie sau fizica, ea nefiind testata, elevii nu si-o vor insusi. Se va crea o "programa paralela", copiii vor invata doar la materiile din care "se da examen". Ei vor deveni mici "robotei de rezolvat probleme", fara legatura cu realitatea. Scoala trebuie sa descatuseze gandirea, nu sa o puna in camasa de forta a retetelor rigide de rezolvat probleme pentru examen", sustine fostul ministru al Educatiei.
Potrivit acestuia, "eliminand examenele transdisciplinare se elimina implicit si invatarea transdisciplinara. Elevii nu vor intelege ca, de exemplu, cristalinul din ochi (biologie) este, de fapt, o lentila biconvexa (fizica); vor invata despre persi (istorie) fara sa stie daca ei au de-a face cu Persani sau