Care ar fi punctele comune între ecranizările Jurnal de motocicletă și On the Road, în afară de faptul evident că amîndouă sînt adaptari cinematografice ale unor cărți? Primul lucru ar fi aceeași echipă scenarist-regizor: José Rivera și Walter Salles. În timpul Festivalului de Film Independent IfIstanbul, am avut privilegiul și plăcerea de avea o lungă conversație cu jumătate din această echipă, adică cu José Rivera. A venit pentru a prezenta On the Road, film produs cu ajutorul casei franceze MK2, însă primit mai degrabă reticent de critica de la Cannes. Întîmplarea a făcut că am văzut filmul înainte de a fi distribuit pe canalele convenționale, în septembrie 2012, într-un avion transatlantic – dar acest mic amănunt poate fi obiectul unei analize separate. Trezirea unei conştiinţeJosé Rivera este cunoscut în primul rînd ca dramaturg, unul dintre puținii dramaturgi latino de succes din Statele Unite, cum el însuși afirmă. S-a născut și a copilărit în Puerto Rico, într-o casă modestă în care Biblia era singura carte, „așa că mă jucam în pădure, unde inventam personaje și povești“. S-a mutat la New York, împreună cu familia, la o vîrstă fragedă, așa că s-a format în stilul identității cu cratimă, american și latino, continuînd să inventeze povești, pentru scenă. Dar cam tot ce se poate ști despre biografia lui apare și pe Internet. Interesantă a fost conversația pe care o voi reda în continuare, fragmentat, într-o combinație liberă cu notițele luate în timpul prezentării lui José la Centrul SALT, despre exercițiul creativ de a ecraniza...
Micul restaurant cu specific anatolian unde am mers pentru cină a fost ideal pentru a deschide mințile și inima, ceea ce face mai dificilă selecția cuvintelor decît dacă ar fi fost vorba despre un interviu tradițional. Rivera a început să scrie pentru film cînd avea 42 de ani, cînd avea deja responsabilități materiale (f