Iarna 2012-2013 a adus reluarea trendului ascendent în licitaţiile din România şi prima poziţionare relevantă pe piaţa internaţională. Trei vânzări importante – pentru Ion Andreescu şi Victor Brauner, la Bucureşti, şi pentru Adrian Ghenie la Londra – pun în umbră rezultatele bune obţinute de clasici ca Nicolae Grigorescu şi de postmodernişti precum Corneliu Baba.
Iarna 2012-2013 a adus reluarea trendului ascendent în licitaţiile din România şi prima poziţionare relevantă pe piaţa internaţională. Trei vânzări importante – pentru Ion Andreescu şi Victor Brauner, la Bucureşti, şi pentru Adrian Ghenie la Londra – pun în umbră rezultatele bune obţinute de clasici ca Nicolae Grigorescu şi de postmodernişti precum Corneliu Baba.
Prima lună a iernii trecute, decembrie, a adus o creştere fără precedent a concurenţei între casele de licitaţii, iar primele două luni din 2013 au transformat concurenţa într-o veritabilă relansare a pieţei, pe trendul din 2011, după un 2012 ce adusese rezultate contradictorii.
Indicele Art Consacrat, care măsoară rentabilitatea pieţei româneşti de artă, a atins o valoare istorică în ultima săptămână din februarie, de 3.182 de puncte, faţă de 2.700 de puncte în urmă cu un an. Valoarea este parţial afectată de schimbarea metodologiei de calcul, efectuată în noiembrie, moment care corespunde cu relansarea Indicelui.
Schimbarea a constat în adăugarea unui număr de artişti contemporani ale căror vânzări au crescut în ultimii ani, dar care nu erau monitorizaţi. În acelaşi timp, este evidentă o sensibilă creştere a capitalizării, în condiţiile în care, tradiţional, începuturile de an aduc o scădere a cifrei de afaceri faţă de decembrie, care este o lună de vârf. Astfel, la Artmark, casa de licitaţii care are o cotă de piaţă de 79%, luna ianuarie a adus vânzări de 792.000 de euro (faţă de 539.000 de euro în ianuarie 2012), iar febr