„Nu e o întâmplare că cei care doresc interzicerea secerii si a ciocanului nu văd în același timp nicio problemă în prezența crucilor în sălile de clasă.“
Comisia de la Veneția a decis că simbolurile comunismului nu pot fi echivalente cu cele ale nazismului si că, deci, interzicerea lor în Moldova contravine libertății de exprimare.
Comisia de la Veneția are, evident, mai multă minte hermeneutică decât cei care ar dori sa interzică secera si ciocanul in egala masura cu zvastica nazista. Cu toată indignarea celor care amintesc că secera si ciocanul au fost folosite de regimuri criminale precum cel al lui Stalin, cel al lui Mao, sau cel al lui Pol Pot in Cambodgia, acea deturnare trecută nu e un argument pentru interzicerea lor. Daca deturnarea unui simbol de către regimuri aberante ar fi un argument pentru interzicerea lui, ar trebui atunci condamnate nu doar secera si ciocanul, dar și crucea si semiluna. La fel, ar trebui aplicată o grilă iconografică extrem de complexă si fragilă... de determinat, de pildă, în ce combinație heraldică pot fi interzise secera si ciocanul, care figurează in mod flagrant si astăzi in stema Austriei!...
In cazul zvasticii, lucrurile sint mai clare: zvastica, unul din cele mai vechi simboluri ale energiei vitale pozitive, figurând pe o înfinitate de obiecte de cult grecesti, indiene sau baltice, a fost deturnată intenționat de ocultismul nazist, care a adoptat-o răsturnată, zvastica invârtită negativ, in sens opus acelor de ceasornic. Acela e, așadar, simbolul nazist: cel negativ, al ocultistilor sec. al XIX-lea, iar nu zvastica luminoasă de pe vasele grecesti si templele hinduse.
Secera si ciocanul (încă o dată: figurând și azi in stema Austriei) nu au insă nimic ocult si nu au fost adoptate ca însemnele unei ideologii ale urii. Întrebarea este, asadar, daca se pot interzice cu aceeasi rig