17 martie 1807 este o zi memorabila in istoria marinei. In acea zi, un vas actionat cu aburi s-a incumetat pentru prima data sa traverseze apele marii, din Anglia in Franta.
Este vorba de trecerea peste marea Manecii, cea care in zilele noastre, dupa doua secole, se traverseaza printr-un maiestuos tunel, una din mandriile tehnicii moderne.
In 1807 insa, mandria tehnicii era vasul cu aburi. Ii apartinea lui Robert Fulton, care construise de mai multa vreme asemenea vase, dar nici el si nici altii nu indraznisera sa infrunte cu aceasta masinarie marea, arata Infoniac.
Fulton experimentase de cativa ani vapoare pe raul Hudson, unde reusea sa atinga impresionanta viteza de 9 km pe ora. Dar marea este altceva decat fluviul, unde in caz de naufragiu ajungi repede la mal. De aceea, chiar si marinarii incercati priveau cu reticenta indrazneala lui Fulton, atunci cand, la 17 martie 1807, a pornit dintr-un port britanic cu vasul sau "Eliza" spre malurile franceze.
Traversarea n-a fost fara peripetii. Pe drum, s-a starnit furtuna. Marinarii s-au dezorientat. Ei stiau ce au de facut pe timp de furtuna cu velele, dar in cazul aburului s-au simtit pierduti.
Pe bordul vasului "Eliza" a aparut o revolta, iar Fulton a calmat-o amenintand cu revolverul si promitand ca cel dintai marinar care va pune piciorul pe pamant francez va primi de la el trei sticle cu rom.
A doua zi, pe 18 martie 1807, "Eliza" ancora in portul francez Le Havre. Fulton s-a tinut de cuvant in ce priveste romul, dar a facut cu aceasta ocazie o declaratie care producea ilaritate: pretindea ca are curajul sa iasa chiar si in largul oceanului si ca nu e departe ziua cand vasul cu aburi va pleca din Europa si va acosta in America.
Fulton nu vorbea degeaba, traversarea Atlanticului cu vaporul s-a facut relativ curand, iar o suta de ani