Producţia de titluri de carte noi a înregistrat o creştere de 10%, în timp ce reeditările unor volume au fost în scădere, în perioada crizei economice, potrivit rezultatelor unui studiu realizat pentru Uniunea Editorilor din România (UER).
Potrivit comunicatului, între 2009 şi 2012, producţia de titluri de carte noi a crescut cu peste 2.000 anual. În schimb, tirajul mediu a scăzut la aproximativ 1.500 de exemplare per titlu, informează un comunicat remis MEDIAFAX.
De asemenea, producţia de titluri semnate de autori români a crescut cu aproape 10% de la începutul crizei, la fel ca şi cea de titluri semnate de autori străini.
În ceea ce priveşte producţia de carte ca număr de exemplare, s-a înregistrat o scădere considerabilă, în medie, de 30.000 de volume, în aceeaşi perioadă. Cea mai dramatică lovitură pe care criza financiară a dat-o pieţei editoriale din România a fost vizibilă în domeniul producţiei de carte ca număr de exemplare vândute, număr care s-a înjumătăţit.
Principalele canale de vânzare de cărţi au fost librăriile, urmate de supermarket-uri şi angrouri, apoi de târguri şi expoziţii. Modurile principale de achitare a cărţilor au fost banii gheaţă (79%) şi ordin de plată la factura emisă (69%).
Cele mai importante probleme ale domeniului editorial din România au fost considerate lipsa de interes a publicului (15%), lipsa de capital (11%) şi vânzările slabe şi taxele şi impozitele mari (10%).
Cele mai importante domenii de editare din România pe timp de criză au fost ştiinţele umane şi sociale, cele ştiinţifice şi tehnice şi, la egalitate, manualele şi volumele de drept şi de ştiinţe economice. Pe locul al patrulea s-au situat cărţile de religie şi cele dedicate copiilor şi tineretului.
"Felul în care editurile s-au repliat în lupta împotriva crizei a fost prin scăderea tirajelor - s-a trecut de la un tiraj med