GoalControl-4D, un sistem dezvoltat de o companie germană, se bazează pe 14 camere video de mare viteză, localizate în diverse zone ale terenului, câte şapte în apropierea liniei celor două porţi.
Anunţul a fost făcut astăzi de forul mondial, GoalControl-4D câştigând bătălia pentru furnizarea tehnologiei de pe linia porţii (goal-line technology, GLT) cu alte trei sisteme concurente. Învinşii au fost cunoscutul Hawk-Eye, folosit în tenis şi cricket, şi bazat tot pe camere video, dar şi GoalRef şi Cairos, care foloseau anumite câmpuri magnetice pentru a identifica dacă mingea a trecut de linia porţii.
„Poziţia mingii este captată automat, şi continuu, în trei dimensiuni, pe măsură ce se apropie de poartă. Când balonul trece linia porţii, calculatorul trimite un mesaj către ceasul arbitrului, în mai puţin de o secundă”, a explicat FIFA modul de funcţionare a tehnologiei câştigătoare.
Josepp Blatter, preşedintele FIFA, a făcut presiuni pentru introducerea tehnologiei pe terenul de joc, la scurt timp după golul nevalidat Angliei, în eşecul cu Germania (1-4), de la CM 2010. Atunci, şutul lui Lampard a depăşit cu cel puţin 50 de cm linia porţii lui Neuer, la scorul de 1-2, dar n-a fost validat de central. Ulterior, IFAB, forul mondial care stabileşte regulile jocului, a dat şi ok-ul legal, apoi au început testele, cu mai multe firme. Tehnologia a fost folosită, în premieră, dar neoficial, doar cu rol de test, în vara trecută, dar şi la CM al Cluburilor, în decembrie 2012.
Anunţul de astăzi înseamnă că la Cupa Confederaţiilor din acest an, dar mai ales la CM din 2014, din Brazilia, se va folosi oficial sistemul GoalControl-4D.
După unda verde dată de IFAB, mai multe campionate puternice şi-au manifestat interesul pentru tehnologia de linia porţii. Premier League o va introduce chiar din sezonul viit