Poate cel mai cunoscut nume dat de Banat României, în acest domeniu, este Traian Vuia. Alături de el, însă, se află mulţi alţi savanţi al căror nume este cunoscut doar pe plan local sau au devenit cunoscuţi în alte ţări.
Traian Vuia s-a născut în 1872, în satul Surducu Mic, parte din comuna Bujoru, care acum îi poartă numele. Localitatea aflată la 85 de kilometri de Timişoara şi la 20 de Lugoj se afla atunci în comitatul Caraş-Severin, parte a Imperiuui Austro-Ungar. După ce a terminat liceul la Lugoj, în 1892, Vuia pleacă la Budapesta pentru a-şi urma visul, adică pentru a studia a Universitatea Politehnică. Dificultăţile financiare îl obligă, însă, să se înscrie la Facultatea de Drept şi să lucreze la birouri de avocatură petru a se întreţine. În cele din urmă va deveni chiar şi doctor în drept, în 1901, însă nu renunţă a pasiunea lui: înţelegerea zborului. După ani de zile în care a studiat problema zborului uman, schiţează şi apoi construieşte, nu fără dificultăţi, primul aparat de zbor, pe care l-a numit "aeroplan-automobil". Pe 18 martie 1906, lângă Paris, Traian Vuia avea dă devină primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, dotat cu sisteme proprii de decolare, propulsie şi aterizare. De-a lungul timpului, Traian Vuia avea să breveteze mai multe invenţii, printre care un generator de aburi încă folosit în centralele termice sau două modele de elicopter.
Karoly Kerenyi (foto) s-a născut la Timişoara, în 1897, şi este considerat a fi unul dintre cei mai mari erudiţi şi filologi ai secolului trecut. Kerenyi a făcut şcoala primară la Arad, oraş care i-a şi rămas drag, apoi ajuns la Budapesta, unde a studiat filologia clasică şi unde şi-a luat până la urmă doctoratul. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, maghiarul cu origini germane născut la Timişoara s-a mutat în Elveţia, unde avea să rămână până la decesul său în 1973. Din 194