Taxa auto, cunoscuta oficial ca taxa de prima inmatriculare, taxa de poluare sau taxa de prima vanzare, achitata de romani incepand cu 2007, poate fi recuperata integral printr-o actiune deschisa in instanta, urmandu-se desigur pasii birocratici greoi specifici unui bir atat de confuz in scop si forma de aplicare.
Modificata in repetate randuri de-a lungul anilor, taxa auto si-a pastrat si consolidat caracterul ilegal, principalele aspecte contestate de soferi si institutiile europene fiind discriminarea creata prin favorizarea produselor nationale in raport cu cele din spatiul Uniunii Europene si interpretarea aberanta a principiului in virtutea caruia a fost introdusa respectiva taxa, si anume "poluatorul plateste".
In acest context, procesele pentru recuperarea taxei auto au cunoscut o mare amploare.
Hatisul legislativ care a stat la baza perceperii taxei auto
Taxa auto a fost introdusa in Codul Fiscal intrat in vigoare in anul 2007, sub denumirea "taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule", fiind reglementata ulterior prin OUG 50/2008, ordonanta de urgenta pentru instituirea taxei pe poluare, intrata in vigoare in iulie 2008, care stabilea ca taxa este platita de cumparator doar cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania sau la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei anumite exceptari sau scutiri.
Ordonanta a fost modificata la randul ei de mai multe ori ca urmare a criticilor Comisiei Europene cu privire la caracterul vadit discriminatoriu, fiind abrogata in cele din urma prin Legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante.
Sub noua lege, taxa a fost redusa cu 25%, iar proprietarii de autovechicule care au platit prin OUG 50/2008 o taxa mai mare decat cea rezultata din aceasta lege au primit posibilitatea de a solicita restituirea diferentei