Reducerea contributiilor sociale ar putea incuraja companiile sa faca angajari, in timp ce reducerea TVA, impozitul indirect suportat de consumator la achizitia oricarui bun sau serviciu, ar insemna, cel putin teoretic, preturi mai mici pentru romanul de rand.
Ambele masuri sunt cantarite in prezent de actuala guvernare, fiind avuta in vedere implementarea doar a uneia dintre ele incepand cu anul viitor.
Imposibil, spun specialistii in fiscalitate, care atrag atentia ca motivul pentru care nivelul actual al celor doua cote este ridicat este acela ca bugetul are nevoie de bani, iar simpla supozitie ca o relaxare fiscala va duce la cresterea bazei de colectare, adica vor plati CAS sau TVA mai multe persoane, compensand pierderile din urma reducerii lor, este riscanta in contextul in care nu sunt luate alte masuri pentru cresterea veniturilor.
Pana si guvernantii sunt precauti, subliniind ca oricare dintre cele doua va fi implementata doar daca evolutia economica va permite.
Chiar si asa, masurile sunt vehiculate tot mai des in discursul public, fiind insa mai putin dezbatut impactul lor la nivelul fiecarui roman.
Reducerea CAS - locuri de munca sau finantarea "placerilor" actionarilor
Reducerea CAS este in primul rand necesara, avand in vedere faptul ca in Romania exista cele mai ridicate costuri cu forta munca din UE, de 43%, cumuland cotele pentru angajat si angajator.
Intentia Guvernului este de a taia 5% din cota CAS (contributia pentru pensii) platita de angajator, de 10,5%. Per total, costurile acestuia cu angajatul s-ar reduce cu 4% pentru un salariu brut de 3.000 de lei, deoarece mai plateste in plus contributiile la sanatate, somaj, fondul pentru accidente, concedii, indemnizatii si fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
"Reducerea CAS trebuie analiza