O iarna lunga, cenusie, deprimanta de-a dreptul. In Germania a inceput sa ninga in octombrie si a incetat nu demult. Zapada si frig am avut din belsug, soare cu taraita. A fost un martie rece cum n-a mai fost de decenii, iar oamenii s-au imbolnavit pe capete. Acum, cand soarele bucura din nou ochii si firea, nemtii fac bilant, bilantul in cifre al unei ierni care a pagubit nu doar buzunarele cetatenilor, ci si economia tarii, in ansamblul ei. Au fost costuri sporite pentru incalzire, pentru medicamente si absente pe motiv de boala, de la serviciu. Au fost bani mai multi de dat pentru deszapezire, iar acum urmeaza cei pentru astupatul gaurilor din asfalt.
Clubul auto ADAC a numarat gaurile din asfaltul strazilor de pe teritoriul federal. Rezultatul e ingrijorator: orasele si comunele germane trebuie sa investeasca trei miliarde de euro in plus fata de alti ani, pentru a repara toate pagubele cauzate drumurilor, de inghetul prelungit. Pagubiti au fost si constructorii, de "paralizia de iarna", cum a numit-o Federatia Centrala a Industriei Germane de Constructii. Temperaturile scazute au facut ca si santierele aproape "sa inghete", vanzarile de materiale de constructii incepand din ianuarie s-au diminuat cu 11%.
Nici transporturile n-au fost crutate de iarna inceputului de an 2013. Ambuteiaje zilnice pe autostrazi, multe accidente "prin alunecare", echipe de deszapezire permanent in alerta. Si sare, multa sare, aruncata pe sosele. Trenuri intarziate sau chiar anulate. Compania feroviara Deutsche Bahn a trebuit sa activeze echipe permanente de interventii, pana la urma 20.000 de oameni - dublu fata de anii trecuti. Reprezentantii companiei evalueaza la cca 50 de milioane de euro "programul anti-haos de iarna" al DB.
Agricultura demareaza si ea, in ralenti. In luna martie, niciun mugur, natura era inca in plina iarna. "Vegetatia e intarzia