Întâlnirile duhovniceşti organizate de Asociaţia „Logos” din Deva au continuat săptămâna trecută, în Sala mică a Centrului Cultural „Drăgan Muntean”, cu conferinţa cu tema „Paradoxuri ortodoxe” susţinută de ieromonahul Dimitrie Ivasco, stareţul Schitului Straja.
Sfânta Treime - Dumnezeu
Deşi tema propusă se arăta aspră, discursul părintelui Dimitrie Ivasco a reuşit să ţină atmosfera relaxată, subiectele dificile fiind împletite cu pilde pline de umor. Fără să încerce epuizarea în vreun fel a subiectelor deschise, stareţul de la Straja a insistat însă pe unul dintre cele mai complexe paradoxuri ale ortodoxiei, paradox ce nu poate fi întâlnit în niciuna dintre celelalte religii universale: Sfânta Treime - Dumnezeu.
„Trei dintre marile religii ale lumii sunt monoteiste, cred într-un singur Dumnezeu. Creştinii, evreii, musulmanii, toate aceste trei mari religii au sediul spiritual în Ierusalim. Dar evreii şi musulmanii nu pot concepe un Dumnezeu singur şi totuşi în trei persoane, aşa cum au creştinii. Doar în creştinism găsim lucrul acesta. Pentru noi, Dumnezeu nu este cineva pe care ţi-l imaginezi cam cum ar arăta, ci Dumnezeu este în felul în care el se revelează pe sine, în felul în care el se descoperă. Ştim că în creştinism, Hristos Mântuitorul este Fiul Tatălui. În dogmatica ortodoxă, părintele Stăniloaie spunea că dacă Sfânta Treime nu există, nu există nici iubire, nici viaţă, nici creaţie. Un Dumnezeu lipsit de iubire nu poate crea lumea aceasta. Dacă o creează fiind lipsit de iubire, atunci o creează dintr-un moft. Or, la Dumnezeu lucrul acesta este imposibil. Şi iubirea nu poate exista decât între persoane, pentru că dacă iubirea ar fi doar într-o persoană, ar face implozie. De aceea trebuie să fie trei persoane egale: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt”, a spus părintele Dimitrie Ivasco.
Iisus, Fecioara-Mamă şi icoanele
În