Lantul de restaurante fast-food nu a mai tolerat cresterea preturilor la energie si alimente, anuntand la finalul saptamanii trecute majorarea preturilor cu pana la 25%. Este o decizie istorica adoptata de McDonalds in Japonia, cea mai importanta piata dupa cea din SUA, cu peste 3.300 de restaurante deschise in 5 ani. Japonia si-a dorit inflatie dupa 20 de ani de stabilitate si primele efecte incep sa apara, insa nu acolo unde ar trebui, preturile la utilitati majorandu-se deja cu aproape 20%. Totodata, drept consecinta a deciziei adoptate recent de McDonalds, un hamburger va costa 120 JPY in loc de 100 JPY, iar un cheesburger 150 JPY in loc de 120 JPY.
Banca Centrala din Japonia intentioneaza sa dubleze baza monetara in urmatorii 2 ani, iar ca o comparatie, niponii tiparesc bani cu o rata cel putin dubla fata de SUA, sau echivalentul a 1% din PIB in fiecare luna.
"Tiparirea banilor nu creeaza bunastare, daca se pompeaza bani cu o rata lunara de 1% din PIB; asta nu inseamna ca economia o sa creasca cu 1%, ci doar ca preturile vor fi umflate cu 1% pe luna, iar pietele financiare reactioneaza primele anticipand consecintele devalorizarii", apreciaza analistii Admiral de la Markets, companie specializata in tranzactionarea pe piata valutara internationala.
Graficul de mai jos ilustreaza efectul politicii monetare adoptata de noul guvernator al Japoniei, Haruhiko Kuroda si prim-ministrul Shinzo Abe: cresterea parabolica a bursei locale de actiuni cu 50% in 6 luni si prabusirea yenului cu peste 25% in aceeasi perioada. Practic, un transfer fortat al capitalului din a doua cea mai stabila valuta majora dupa renuntarea la standardul in aur, in actiuni, marfuri sau valute straine.
Expertii companiei de brokeraj considera ca Banca Centrala a urmarit efectul de bunastare (wealth effect) si competitivitatea