Taxa pe valoarea adăugată și accizele reprezintă cea mai mare pondere din prețul final al combustibililor
Benzina şi motorina fac parte din produsele cu cele mai fluctuante preţuri. La câteva zile vedem scăzând sau crescând preţurile la pompă şi ne miră evoluţia rapidă. Cum se explică? Potrivit specialiştilor Rompetrol, există cel puţin patru elemente care intră în componenţa preţului la combustibili. Fiecare dintre acestea variază periodic, ceea ce modifică automat preţul final.
TVA, accize, baril
Când calculează preţul benzinei, companiile petroliere introduc următoarele elemente: taxa pe valoarea adăugată (TVA), acciza, costurile logistice, costurile de operare ale reţelei de distribuţie, costul materiei prime şi adaosul comercial.
Pe scurt, preţul final include taxele, costul materiei prime şi marja de câştig a companiei petroliere. Deşi ar fi de aşteptat ca materia primă să deţină ponderea cea mai importantă în costul final al benzinei şi motorinei, lucrurile nu stau chiar aşa. La Rompetrol, de exemplu, cea mai importantă pondere în preţul final o au taxele, respectiv TVA şi acciza.
De exemplu, la mijlocul lunii aprilie, preţul unui litru de motorină efix la Rompetrol era de 5,82 lei. TVA şi accizele reprezentau 2,62 lei din total, preţul de achiziţie al materiei prime - 2,39 lei, restul de 0,8 lei fiind marja companiei. „Nivelul total al sumelor virate de Rompetrol Downstream către bugetul de stat (accize, TVA) reprezintă 48% din preţul final al benzinei şi de 45% din cel al motorinei”, au declarat pentru EVZ reprezentanţii companiei.
Anul acesta au crescut atât accizele, cât şi cursul de schimb la care se calculează nivelul acestora. Concret, în cazul benzinei şi motorinei, acciza s-a scumpit cu 5 – 10%.
Schimbările de preţuri „la pompă”
Preţurile benzinei şi motorinei sunt actualizate ori de câte ori apar fluctuatii sem