Aromă de cafea, parfum de istorie… şi amintirea unei lecturi de demult.
În bagajul de mână, de cărat după noi prin aeroporturi, pe feriboturi şi-n autocare (ciudat, niciodată în tren!), am avut multă vreme o cărticică a unui confrate interbelic, Mihail Mora, care istorisea călătoria logodnicului regal, Carol, spre Atena unde-l aştepta Elena, viitoarea lui mireasă. Era în primăvara anului 1921, iar povestea lui Mora începe cu descrierea trenului care, la vremea aceea, încă mai păstrase, alături de stema regală română, însemnele heraldice ale vechiului proprietar: kaiserul Frantz Josef.
Era un tren cumpărat la mâna a doua, pe vremea Regelui Carol I. Cel de acum, cel în care călătorim noi, către Sinaia, sorbindu-ne cafeaua, este unul comandat anume pentru Casa Regală a României…De aici începe povestea noastră. Şi a trenului regal…
Istoria celui de-al doilea tren al Casei Regale a României
“E o poveste specială, aşa cum este şi trenul”, ne spune Sandra Gătejeanu-Gheorghe, directorul de protocol al Casei Regale a României. “El a fost comandat de Regele Ferdinand şi destinat călătoriilor pe care el şi Regina Maria ar fi urmat să le facă în România Mare. Însă, din păcate, trenul a ajuns în România la un an după ce regele Ferdinand a trecut la cele veşnice”.
Trenul fusese comandat în Italia, la Milano. Dacă n-a fost folosit de Regele Ferdinand, cu el au călătorit, în schimb, Regina Maria, Regina-mamă Elena, Regele Carol al II-lea şi Regele Mihai. Ultimul monarh al românilor şi mama sa l-au folosit foarte des în anii ‘40; în cel de-al doilea război mondial au călătorit cu el pentru a ajunge în comunităţile locale (urbane sau rurale) din ţară, precum şi pentru o serie de vizite externe în ţările din jurul României. După 1948, regele nu a mai călătorit niciodată cu acest tren. Doar AA LL RR Principesa moştenitoare Margareta, Principele Rad