Site-ul de crowdfunding Kickstarter a împlinit, duminică, patru ani de la lansare. În cei patru ani de existenţă, prin platformă au fost donate, în total, 584 de milioane de dolari, potrivit stuff.tv.
Site-ul are trei cofondatori -Perry Chen, Yancey Strikler şi Charles Adler – şi a fost lansat oficial pe 28 aprilie 2009. În 2010, Time l-a denumit una dintre cele mai bune inveţii ale anului şi kickstarter.com a căpătat o popularitate uriaşă.
La baza lui stă conceptul de crowdfunding. Ce înseamna asta? Practic, cineva cu o idee bună îşi postează proiectul pe un site şi utilizatorii donează cât cred ei de cuviinţă pentru ca ideea să devină realitate. Pe kickstarter.com pot fi înscrise proiecte care ţin de artă, jocuri, jurnalism, gătit etc.
Dacă un proiect nu a atins scopul setat iniţial într-o anumită perioadă de timp, utilizatorii îşi primesc banii înapoi şi ideea nu se mai realizează. Site-urile de acest gen trăiesc pe baza unor comisioane. De exemplu, Kickstarter taxează cu 5% suma finală pe care o primeşte un proiect. Primele astfel de platforme au apărut pe Internet prin 2008.
În România, startul crowdfunding-ului s-a dat mai târziu, dar avem deja trei platforme, dintre care unele şi-au arătat deja rezultatele. Multifinantare.ro, mindfruit.ro şi crestemidei.ro sunt rezultatul aplicării unei idei din străinătate pe publicul român.
Astfel de platforme sunt folositoare şi pentru că publicul este foarte implicat şi există un feedback asupra produsului încă de dinainte de a-l lansa. Astfel, oamenii cu idei pot să-şi modeleze ideile în funcţie de cerinţele celor care îi finanţează.
Fenomenul crowdfunding a reuşit să genereze un milion de campanii de succes în 2012 şi fonduri de 2,7 miliarde de dolari la nivel global. Massolution, firmă americană specializată pe analiza platformelor de crowdfunding şi crowdsourcing, preconizează că î