Locuitorii satului băcăuan Buda păzesc trei recipiente din care sunt convinşi că s-au hrănit oştenii domnitorului, în ciuda argumentelor ştiinţifice care le desfiinţează credinţa.
„Nu cumva să luaţi ceaunele astea! Dacă dispar de aici, va fi vai de mama voastră! Sunt ceaunele lui Ştefan cel Mare. Ni le-a lăsat nouă, oamenilor din satul ăsta“. Aşa a strigat Dumitru Lupu, un sătean de 50 de ani, la reporterul „Adevărul“ care a îndrăznit să fotografieze trei vase uriaşe, îngropate pe jumătate în pământ, despre care se aude că ar fi folosite pentru a adăpa caii şi a-i hrăni pe oştenii moldoveni din secolul al XV-lea, înainte ca aceştia să înceapă celebra bătălie de la Podul Înalt.
Omul a apărut ca din senin în faţa noastră, coborând în fugă de pe un deal vecin. Flutura toporul în mână şi vorbea cu glas răstit. „Aţi auzit? Cine va lua aceste ceaune, va avea de furcă cu noi, cu sătenii. Aţi înţeles?“, a asigurat bărbatul pe un ton apăsat.
Am încuviinţat din cap, iar apoi am agăţat aparatul de fotografiat în umăr şi am acoperit obiectivul, semn că suntem ascultători. Omul prinde cu mâna lama de metal a toporului şi cu coada pe post de deget arătător începe să ne indice traseul pe care – zice el – îl făcea Ştefan cel Mare când ajungea la Răchitoasa.
„Ştefan cel Mare cobora pe aici călare pe cal!“, spune bărbatul şi îndreaptă coada toporului spre dealul din faţa noastră. „De aici bea el apă, iar de dincolo calul lui“, arată el două dintre ceaunele pline ochi cu apă de izvor. „Apoi, călare, pe dealul ăsta se ducea la cetatea de la noi din sat“, a continuat bărbatul şi a indicat tot cu aceeaşi coadă de topor un drum îngust pe mijlocul unui deal din stânga noastră.
Cei 300 de locuitori ai satului Buda din comuna băcăuană Răchitoasa cred orbeşte că cele trei ceaune din marginea localităţii au fost în dotarea oştii moldoveneşti cond