În cadrul Săptămânii Naţionale a Bibliotecilor, Biblioteca Judeţeană Mureş a organizat o manifestare educativă intitulată „Despre şcolile de meserii din Germania” prezentată de profesor inginer Gheorghe Gherman la Secţia Cartea Tehnică la care au participat elevii clasei a IX-a C de la Liceul Tehnologic „Electromureş”.
Disciplină şi punctualitate
Suntem obişnuiţi cu noţiunile de disciplină şi punctualitate pe care le ataşăm nemţilor, ceea ce ar trebui să ştim este că aceste elemente de caracter sunt promovate şi prin sistemul educaţional. „Sistemul educaţional german se bazează pe conceptul de Bildung, noţiune care asociază însuşirea de cunoştinţe în acelaşi timp cu dezvoltarea personală. Sistemul de învăţământ din Germania are la bază câteva idei: punctualitatea, disciplina, responsabilitatea, dezvoltarea abilităţilor personale şi sociale, dezvoltarea valorilor intelectuale şi spirituale”, a explicat profesor inginer Gheorghe Gherman.
„Şcoala duală”, parteneriat între firme şi şcoală
Ineditul sistemului educaţional german, în ceea ce priveşte implementarea şcolilor de meserii, constă în faptul că scopul acestuia nu este doar să „înveţe” elevii, ci să formeze personal calificat pe anumite meserii, dar şi implicarea agenţilor economici în formularea planului cadru de învăţământ şi a programei şcolare. Denumirea specifică ne indică existenţa a doi parteneri implicaţi în acest proiect: şcoala şi firmele, finanţarea fiind împărţită între cei doi parteneri. La această şcoală pot participa persoane care au un contract cu o unitate economică, în urma căruia primeşte o bursă. Nu există o limită de vârstă, fiind valabilă şi în cazurile de reconversie profesională. Durata acestui program educaţional este de trei ani şi jumătate.
Firmele întocmesc o prognoză a necesităţii unor specialişti pe anumite domenii în urma căreia stabilesc numărul de meser