Cine vrea să vadă ce înseamnă un mare investitor pentru viaţa unei comunităţi trebuie să ajungă la Mioveni. Acolo,timpul pare să fi îngheţat în anii de boom economic. Cel puţin deocamdată
Vestea se întinde rapid. Ca de obicei, zvonul ieşit pe poarta fabricii de automobile provoacă agitaţie în oraş. Renault are un plan de rezervă: ar putea muta fabrica în Maroc. Constructorul francez ar putea renunţa să mai investească în modernizarea sau mărirea capacităţilor uzinei Dacia.
Asta spune ceva: înseamnă că francezii văd viitorul în altă parte. Colac peste pupăză, 2012 a fost şi primul an, din ultimii cinci, în care a scăzut cifra de afaceri.
" Mă gândesc ce se va întâmpla cu afacerea mea dacă pleacă Renault“, spune proprietarul unei benzinării din Mioveni. Staţia pe care o administrează este una dintre cele mai performante din respectivul lanţ.
De fapt, viitorul întregului oraş depinde de industria auto. Din cei 30.000 de locuitori, vreo 9.000 sunt angajaţi la Dacia şi încă 4.000 în industria de componente, dependentă şi ea de relaţia cu fabrica de automobile.
Nu există, la propriu, familie care să nu aibă cel puţin un membru angajat la uzină, iar acel membru aduce majoritatea veniturilor. Aici, salariul mediu net sare de 2.500 de lei, în condiţiile în care, la nivel de ţară, abia dacă ajunge la 1.553 de lei. Plecarea francezilor ar fi deci, un şoc major. Deocamdată, viaţa oraşului pare ruptă de realităţile din România. Este aproape o altă lume.
În ciuda crizei
Cele două motoare care au propulsat economia României în anii de boom funcţionează încă în micul oraş argeşean. Consumul şi construcţiile, crunt lovite în restul ţării, merg încă bine la Mioveni,. „Cu greu găseşti un spaţiu comercial liber, vă spun pentru că am căutat. Cel puţin în zona centrală, la fiecare 50 de metri este câte un magazin alimentar sau unul