Obligativitatea anvelopelor de iarnă i-a pus pe şoferi în faţa unei mari dileme. De ce să nu folosească cauciucurile de iarnă şi pe timp de vară? Le permite oare legea?
Nu puţini şoferi tind să nu mai schimbe anvelopele de iarnă o dată cu venirea noul sezon de vară. Ei consideră că anvelopele pe care au fost obligaţi prin lege să le monteze, începând din luna noiembrie, pot fi folosite fără probleme şi vara, ca atare nu are rost să îşi mai bată capul cu schimbarea lor. Cu atât mai mult cu cât achiziţionarea unui nou set de anvelope de vară costă bani.
În plus, atunci când zăpada ţine – ca şi în acest an – până în aprilie, proprietarii de maşini se gândesc că din octombrie vremea s-ar putea răci din nou, astfel că nu văd rostul să mai schimbe cauciucurile pentru patru-cinci luni.
Mulţi şoferi şi-au pus întrebarea dacă pe zăpadă trebuie să circule cu anvelope de iarnă, există oare obligativitatea ca vara să îşi echipeze maşina cu cauciucuri pentru acest sezon călduros?
Autoritatea Rutieră Română susţine că deocamdată nu există nicio lege care să îi oblige pe şoferi să circule vara cu cauciucuri pentru sezonul cald.
“Majoritatea firmelor de transport persoane sau marfă se echipează cu anvelope noi, corespunzătoare pentru perioadele de iarnă-vară. Dar majoritatea şoferilor însă nu îşi schimbă cauciucurile de iarnă cu cele de vară. Datorită climatului din România, cauciucurile de iarnă ar trebui folosite aproape cinci, şase luni, la fel şi cele de vară.
Legea nu prevede amenzi pentru cei care nu îşi schimbă cauciucurile de iarnă cu cele de vară, dar recomandabil este să se facă acest schimb. Anvelopele all-sesion reprezintă o variantă de compromis, dar care suscită încă multe probleme. Legislaţia este interpretabilă. Este destul acel marcaj “M+S” sau e nevoie de acel “munte” plus “fulgul de nea”. @