România, dar în special Clujul, pierd brand după brand. Cea mai recentă marcă de renume din Ardeal care ar putea ajunge doar o legendă e brânza de Năsal, produsă în comuna clujeană Ţaga. În timp ce pentru mititei Guvernul a sărit ca ars, se pare că un brand precum "Camembert de Cluj" e ignorat.
Specialist în comunicare şi branding, Doru Pop a declarat, invitat la Transilvania L!VE, că statul român trebuie să se implice în astfel de cazuri.
"Statul român trebuie să conştientizeze valoarea brandurilor. E evident, în cazul fabricii de la Ţaga, dezinteresul celor de la Bucureşti. Nici nu ştiu ce este Ţaga. Guvernul a pornit o luptă neînfricată să salveze mititeii, sunt curios dacă o vor face şi acum", a spus Pop.
Conferenţiarul de la Universiateta Babeş-Bolyai crede că "din păcate, produsele româneşti, datorită competiţiei europene şi a produselor ieftine aduse de către companiile multinaţionale, dispar de pe piaţă treptat". "Ar fi fost responsabilitatea statului român să iedntifice acele produse, puţine, care sunt specific româneşti. E o bătălie enormă pentru mititei, care nici măcar nu sunt o invenţie a românilor. Sunt mâncaţi de români, dar nu făcuţi de noi", a mai spus acesta.
În opinia specialistului, Clujul a pierdut o serie de branduri, chiar dacă numele lor mai dăinuie. Printre ele, potrivit lui Pop, se numără Ursus, Clujana, care nu o duce prea bine, sau Argos.
"Fabrica de la Ţaga nu era cea mai performantă din lume, se lucra manual, dar produsul avea nişte calităţi care nu vin din natura industrială. E şi cazul berii, noi nu avem o bere locală. Spre deosebire de alte ţări, cum e Polonia, unde companiile locale, brandurile locale şi naţionale au fost stimulate şi ajutate de stat. La noi au fost abandonate complet şi azi nu mai avem companii naţionale. Piaţa laptelui, a berii sau a ţigărilor şi sucurilor sunt dominate de companii multina