Conformitatea nu ar trebui să mai fie un aspect care vizează doar departamentele specializate din companii, ci şi pe cei cu care acestea interacţionează, de la acţionarii companiei până la instituţiile de reglementare, astfel încât să se asigure o transparenţă şi o mai bună comunicare între toate aceste părţi, spun specialiştii în domeniu.
Conformitatea reprezintă respectarea legilor în vigoare, a normelor şi a principiilor interne.
Pe de altă parte, reprezentanţii instituţiilor statului spun că mediul privat ar trebui să sesizeze mai des autorităţile atunci când se confruntă cu probleme de fraudă sau corupţie, multe dintre companii alegând să rezolve aceste probleme în departamentele interne.
Acestea au fost principalele concluzii ale celei de-a doua ediţii a Conferinţei anuale de conformitate, organizată de ZF împreună cu PricewaterhouseCoopers (PWC). În cadrul evenimentului s-a dezbătut atât problema corupţiei şi a fraudelor din România, dar şi importanţa conformităţii în buna desfăşurare a activităţii companiilor.
„Perioadele de creştere au adus reglementări mai puţine, iar crizele au adus mult mai multe reglementări. Arta a constat în aducerea de reglementări suficiente astfel încât să nu distrugă mediul de afaceri (…). Costul respectării normelor şi standardelor este mult mai mic decât costurile nerespectării acestora“, a declarat Vasile Iuga, country managing partner al PWC România. Ideea este susţinută şi de Anca Hrisov, CEO al International Compliance Education România, care spune că neconformitatea poate duce chiar la falimentul companiilor. „Deficienţele în controalele de conformitate, alături de deficienţe în managementul riscurilor, în guvernanţa corporativă şi mai ales în implicarea şi aplicarea principiilor în business au stat la baza problemelor companiilor, care s-au propagat şi la nivelul pieţelor internaţio