Va prezentam mai jos o sinteza amodificarilor legislative privind insolventa, amintindu-va totodata ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 299/24.05.2013 a fost publicataOUG 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale.
Necesitatea deblocarii activitatii furnizorilor de bunuri, servicii si lucrari care au de recuperat de la autoritatile administratiei publice locale sume ce reprezinta arierate precum si volumul mare al acestora inregistrate de unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale fata de furnizorii de bunuri, servicii si lucrari, au dus la emiterea acestei ordonante care stabileste cadrul general si procedurile colective pentru acoperirea pasivului unitatilor administrativ-teritoriale aflate in criza financiara sau in insolventa.
Redam astfel principalele aspecte privind procedura de gestionare a crizei financiare si
insolventei unitatilor administrativ-teritoriale.
Criza financiara
Criza financiara este starea patrimoniului unitatii administrativ-teritoriale caracterizata prin existenta unor dificultati financiare, prin lipsa acuta de disponibilitati banesti, ce conduce la neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, pe o anumita perioada de timp. Criza financiara este prezumata in urmatoarele situatii:
- neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 90 de zile si care depasesc 15% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale respective, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial;
- neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul local de venituri si cheltuieli sau in bugetele institutiilor ori serviciilor publice de interes local sau judetean, dupa caz, pe o perioada mai mare de 90 de zile de la data scadentei.
Procedura de declarare a situatiei de criza financiara
Situatia de criza financiara poate fi