O băutură spirtoasă din China, „baijiu“, este cea mai consumată tărie din lume datorită popularităţii sale pe piaţa chineză. Pentru prima dată, distileriile care o produc se gândesc să o vândă şi peste hotare.
Conform datelor primite de la „Centrul Internaţional de Cercetare a Vinurilor şi Băuturilor Spirtoase“, poporul chinez a consumat peste 11 miliarde de litri de „baijiu“ în 2012. Apa de foc, distilată din sorg, grâu sau orez, reprezintă mai mult de o treime din toate băuturile spirtoase consumate peste tot în lume, notează „Reuters“.
Însă, este şi pusă în pericol. Noua generaţie de chinezi au început să descopere băuturile importate, indisponibile părinţilor, aşa că „baijiu“ riscă să-şi piardă cota de piaţă, în cazul în care producătorii nu vor începe să o exporte. „Baijiu nu a fost comercializat în Occident încă, dar cred că poate fi“, spune James Rice, directorul companiei „Sichuan Swellfun Co Ltd.“, producător de „baijiu“ în Chengdu, China.
„Oamenii sunt interesaţi de China şi acesta este o părticică din cultura chineză care poate ajunge chiar pe mesele dumneavoastră“, adaugă James Rice.
Această ocazie de comercializare şi peste hotare a atras şi nişte antreprenori mici, ca David Zhou, care a înfiinţat Distileria Everest în Washignton, SUA, pentru a importa „baijiu“ din China şi a-l vinde pe plan local. „Chiar vrem să avem succes în rândul consumatorilor americani şi suntem convinşi că băutura va fi acceptată“.
Însă Rice şi alte distilerii, se confruntă cu o mare provocare: „baijiu“ tinde să facă o primă impresie extraordinar de proastă. „Credeam că beau diluant de vopsea şi simţeam cum am parte de o lobotomie lichidă“, spune Michael Pareles, director al Federaţiei americane a Exporturilor de Carne din Beijing. „Totuşi, ca multe alte lucruri chinezeşti, a ajuns să-mi placă“, adaugă el.
Tor