Despre problemele clientilor cu bancile si a economiei cu sistemul bancar, cum este conturat si condus in prezent, am mai scris in “Procese pierdute de banci, BNR, insolventa personala”
Discutiile de genul acesta nu si-ar avea locul daca arhitectura financiara din Romania nu ar fi imatura, nealiniata cu cea din europa si ghidata partinitor si abuziv.
Exista o multitudine de exponenti ai societatii care au intervenit in dezbatere de la economisti si avocati pina la practicieni si clienti.
Probabil ca s-au mentionat multe din punctele de vedere posibile si dezbaterea a debordat de creativitate.
Bancile care au ca plan sa ramina intr-o anumita piata nu au cum sa mentina practicile abuzive pentru ca privesc clientul ca si generator de venituri in perioade multiple si pe mai multe produse.
Cand aceasta filozofie este viciata iar puterea de presiune a clientilor este nesemnificativa deformand unilateral piata, in alte economii se implica reglementatorul, BNR si asociatiile profesionale de tipul ARB, Asociatia Romana a Bancilor. Una dintre problemele pietei serviciilor bancare este ca piata este capturata de doi jucatori BNR si bancile, ceea ce face ca piata sa fie denaturata in detrimentul clientelei fara putere de presiune.
Si totusi nimic nu se misca potrivit bunului simt economic sau al situatiei din alte piete, dupa mai multi ani de demersuri sustinute.
Motivatia poate fi gasita in cele 3 verigi nementionate de cei care analizeaza situatia.
Prima veriga nementionata este aceea ca reglementarile de creditare sunt emise iar implementarea supravegheata de catre BNR. Normele de creditare din Romania nu se regasesc in alte tari europene ceea ce defavorizeaza din punct de vedere competitiv economia Romaniei.
Bancile comerciale nu se apuca sa crediteze fara o prealabila avizare a normelor de creditare , aspect care din cand in